Ustawą z dnia 11 października 2013 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym ustawodawca wprowadził możliwość tworzenia w gminach tzw. Gminnych Rad Seniorów. Stosowanie do nowego przepisu art. 5c rada gminy, z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk, może utworzyć gminną radę seniorów jako ciało o charakterze konsultacyjnym, doradczym i inicjatywnym. W jej skład mogą wchodzić przedstawiciele osób starszych oraz przedstawiciele lokalnych podmiotów działających na rzecz osób starszych, w tym Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
W ramach funkcji konsultacyjnej Gmina Rada Seniorów powinna być dla lokalnych władz samorządowych merytorycznym partnerem wyrażającym opinie w przedkładanych jej sprawach istotnych z punktu widzenia funkcjonowania seniorów w społeczności lokalnej.
Funkcja doradcza Gminnej Rady Seniorów, jest uzupełnieniem powyższej funkcji, w ramach której można formułować własne propozycje rozwiązań w przedkładanych sprawach czy czy też sugerować wprowadzenie korekt do propozycji przedkładanych przez organy gminy. Jedną z najpoważniejszych, bieżących form pracy Gminnych Rad Seniorów są regularne dyżury jej członków, podczas których mieszkańcy gminy mają możliwość zgłaszania dostrzeżonych problemów, formułowania wniosków i propozycji podjęcia określonych działań. Funkcja inicjatywna gminnej rady seniorów, którą wyraźnie formułuje art. 5 c ust 3 ustawy
o samorządzie gminnym, pozwala z kolei na inspirowanie lokalnych władz do podjęcia nowych, konkretnych działań mających na celu podniesienie jakości życia osób starszych we wspólnocie samorządowej. Dysponując wiedzą, doświadczeniem życiowym oraz rozeznaniem potrzeb osób dojrzałych członkowie gminnych rad seniorów mogą stanowić źródło wielu oryginalnych, ciekawych pomysłów pozwalających wyjść naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom.
Etapy tworzenia gminnej rady seniorów
Procedura tworzenia gminnej rady seniorów to proces wieloetapowy obejmujący:
a) ETAP 1: konsultacyjno – inicjatywny,
b) ETAP 2: powołania Gminnej Rady Seniorów i nadanie statutu,
c) ETAP 3: przeprowadzenie wyborów do Gminnej Rady Seniorów,
d) ETAP 4: rozpoczęcia działalności przez Gminną Radę Seniorów.
Utworzenie Gmiennej Rady Seniorów w Gminie Wojnicz uzależnione jest od inicjatywy seniorów oraz przedstawicieli lokalnych podmiotów działających na rzecz osób starszych.
Biorąc pod uwagę powyższe samorząd gminy zaprasza do zapoznania się z dokumentem Gminne Rady Seniorów w praktyce – wybrane zagadnienia, który zamieszczamy na stronie internetowej gops.wojnicz.pl oraz wojnicz.pl
GMINNE RADY SENIORÓW W PRAKTYCE – WYBRANE ZAGADNIENIA