Obywatel Ukrainy, który przybył od dnia 24 lutego 2022 r. do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi w tym kraju może uzyskać numer PESEL, który umożliwi np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie osoba ta może uzyskać profil zaufany, który umożliwia z kolei załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet.
Kto może wnioskować:
- obywatel Ukrainy lub
- obywatel Ukrainy posiadający Kartę Polaka lub
- członek najbliższej rodziny obywatela Ukrainy, który ma Kartę Polaka lub
- małżonek obywatela Ukrainy, który nie ma obywatelstwa ukraińskiego.
Gdzie można składać wnioski:
Urząd Miejski w Wojniczu, Rynek 1, pokój nr 9 (1 piętro).
Jak uzyskać PESEL:
Wniosek należy złożyć osobiście w postaci papierowej, w alfabecie łacińskim.
Za dzieci wniosek składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem.
Do wniosku należy załączyć zdjęcie (takie jak do polskiego dowodu osobistego).
Podczas składania wniosku pobiera się od osoby, która ukończyła 12 rok życia odciski palców.
Z uwagi na obowiązek pobrania odcisków palców, konieczna jest osobista obecność wszystkich osób, które ukończyły 12 rok życia. Dzieci poniżej 12 roku życia – nie muszą przychodzić, jeżeli ich wjazd na terytorium Polski odbył się na podstawie dokumentu ze zdjęciem.
Potwierdzenie tożsamości osoby ubiegającej się o nadanie numeru PESEL następuje na podstawie: dokumentu podróży (np. paszportu), Karty Polaka lub innego dokumentu ze zdjęciem umożliwiającego ustalenie tożsamości, a w przypadku osób, które nie ukończyły 18. roku życia, również na podstawie dokumentu potwierdzającego urodzenie. Jeżeli osoba ubiegająca się o nadanie numeru PESEL nie ma takich dokumentów, to podpisanie przez wnioskodawcę wniosku jest równoważne prawnie z oświadczeniem, że dane tej osoby są prawdziwe.
Profil zaufany
Podczas nadawania numeru PESEL osoba pełnoletnia będzie mogła otrzymać tzw. profil zaufany, który umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych przez internet.
W celu uzyskania profilu zaufanego należy podać we wniosku swój numer telefonu komórkowego (najlepiej od polskiego operatora) oraz adres e-mail.
Dzięki temu rozwiązaniu obywatel Ukrainy będzie mógł skorzystać polskich e-usług publicznych takich jak np. e-recepta.
Oprócz tego każda pełnoletnia osoba będzie miała dostęp do bezpiecznej cyfrowej tożsamości i specjalnego dokumentu Diia.pl (Дія пл) w ramach aplikacji mObywatel.
Aplikacja mObywatel i dokument Diia.pl (Дія пл) – to prosty sposób na wylegitymowanie się (okazanie danych) niemal w każdej sytuacji życiowej. W elektronicznym dokumencie znalazły się najważniejsze dane – m.in. imię i nazwisko, zdjęcie oraz numer PESEL.
Dokument Diia.pl (Дія пл) pozwala potwierdzić tożsamość tak samo skutecznie jak dowód osobisty lub paszport. Będzie przydatny m.in. przy korzystaniu z usług medycznych czy przy okazaniu swoich danych podczas zawierania umowy o pracę.
Więcej informacji o aplikacji mObywatel i dokumencie Diia.pl (Дія пл) na stronie:
https://www.gov.pl/mobywatel/ua
Uprzejmie prosimy, aby nie wszyscy w ciągu pierwszych dni udali się do urzędu w celu nadania numeru PESEL, ponieważ będzie problem logistyczny, aby wszystkich obsłużyć.
Pliki do pobrania:
Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym
Tablica transliteracyjna alfabetu ukraińskiego
Wniosek w rosyjskiej wersji językowej