Publikacja Wsparcie dzieci i młodzieży z FASD oraz ich rodzin skierowana jest zarówno do pracowników systemu oświaty, jak i sektora zdrowia oraz rodziny, pracy i zabezpieczenia społecznego, a także rodziców i innych zainteresowanych. Poradnik autorstwa dr Teresy Jadczak-Szumiło powstał we współpracy z Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Edukacji Narodowej i Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Problemy tej grupy dzieci są rozległe, stąd wsparcie powinno być wielowymiarowe, a najskuteczniejsze są działania międzyresortowe, związane ze zdrowiem, rozwojem, edukacją czy rynkiem pracy. Działania poszczególnych resortów na rzecz dzieci z FASD i ich rodzin zostały zaprezentowane w rozdziale Dziecko z FASD – dlaczego pomoc powinna być systemowa?.
W publikacji przyjęto rozumienie FASD jako pojęcia parasolowego, które określa wszystkie rodzaje zaburzeń występujących u dzieci, których matka używa alkoholu podczas ciąży. Będą w tej grupie zaburzenia określane jako alkoholowy zespół płodowy FAS (ang. Featal Alcohole Syndrome), a także różne inne zaburzenia, które w Polsce zostały określone jako ND-PAE (ang. NeuroDevelopmental Disorders Associated with Prenatal Alcohol Exposure) – zaburzenia neurorozwojowe związane z prenatalną ekspozycją na alkohol. Do tej podgrupy zaliczamy takie zaburzenia, które przez lata opisywano w Polsce jako: częściowy FAS (pFAS), neurorozwojowe zaburzenia zależne od alkoholu (ARND – ang. Alcohol-related neurodevelopmental disorder) czy wady wrodzone zależne od alkoholu (ARBD – ang. Alcohol-related brain damage).
Poradnik zawiera informacje dotyczące charakterystyki FASD, standardów diagnostycznych, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z FASD oraz ich sytuacji rodzinnej i społecznej, a także funkcjonowania w edukacji. Autorka prezentuje propozycje wsparcia i terapii dzieci z FASD i ich rodzin. Czytelnicy mogą w nim znaleźć wskazówki, gdzie szukać pomocy.
Zapraszamy do lektury.
Wsparcie dzieci i młodzieży z FASD oraz ich rodzin(otwórz w nowym oknie)