Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wojniczu zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych,
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii,
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych,
- ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku prawo energetyczne,
- ustawy z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego,
- ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
- ustawy z dnia 5 grudnia 2014r o Karcie Dużej Rodziny
- ustawy z dnia 4 listopada 2016r o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
- uchwały Nr X/44/90 Rady Gminy w Wojniczu z dnia 23 kwietnia 1990r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wojniczu,
- innych przepisów prawnych dotyczących „Ośrodka” i jednostek budżetowych,
- niniejszego statutu zatwierdzonego przez Radę Miejską w Wojniczu.
§ 2.
- „Ośrodek” jest jednostką organizacyjną Gminy Wojnicz, nie posiadającą osobowości prawnej, która funkcjonuje w formie jednostki budżetowej.
- Siedziba „Ośrodka” znajduje się w Wojniczu, ul. Krzywa 16 .
- Terenem działania „Ośrodka” jest gmina Wojnicz.
- Ośrodek używa pieczęci z napisem:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
32-830 Wojnicz, ul. Krzywa 16
Ident. 850019547 NIP 8732632488
Rozdział II
Cele i zadania Ośrodka
§ 3
Celem działalności „Ośrodka” jest:
- umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;
- wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwianie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;
- podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
§ 4
- Zadania „Ośrodka” z zakresu ustawy o pomocy społecznej polegają w szczególności na:
- przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
- pracy socjalnej;
- prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
- analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
- realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
- rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
2. „Ośrodek” realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kieruje się ustaleniami przekazanymi przez wojewodę.
3. „Ośrodek” wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej kieruje się ustaleniami Burmistrza oraz uchwałami Rady Miejskiej.
§ 5
- Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym z zakresu pomocy społecznej, realizowanych przez „Ośrodek” należą:
- opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
- sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
- opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
- praca socjalna;
- organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
- dożywianie dzieci;
- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
- pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- utworzenie i utrzymanie ośrodka, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2. Do zadań własnych gminy realizowanych przez „Ośrodek”, należą:
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
- przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
- podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnianie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
3. Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez „Ośrodek” należą:
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytoriom Rzeczypospolitej Polskiej;
- wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
§ 6
„Ośrodek” wykonuje również zadania przekazane mu do realizacji na podstawie upoważnienia właściwego organu gminy, w przypadkach przewidzianych w ustawach:
- Zadania z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
- Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym:
- opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
- prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
- tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
- Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym:
- Obsługa organizacyjno – techniczna zespołu interdyscyplinarnego.
- Zadania z zakresu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
- Opracowanie i realizacja 3 – letnich gminnych programów wspierania rodziny.
- Tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny.
- Tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przez:
- zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa;
- organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających;
- prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci.
- Finansowanie:
- podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
- kosztów związanych z udzielaniem pomocy, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy, ponoszonych przez rodziny wspierające.
- Współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.
- Sporządzanie sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
- Prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej zamieszkałego na terenie gminy.
- Przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji w przypadku powstania zaległości za okres dłuższy niż 12 m-cy z tytułu nieponoszenia opłat przez rodziców za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Zadania z zakresu ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
- Opracowywanie i realizacja gminnego program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Zlecanie i zawieranie umów ze współrealizatorami gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Prowadzenie działań zmierzających do udzielania osobom uzależnionym i współuzależnionym pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej.
- Inicjowanie i realizowanie innowacyjnych form profilaktyki alkoholowej.
- Prowadzenie placówek wspierających lub realizujących zadania określone w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
- Zadania z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, w szczególności:
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.
- Pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
- Sporządzanie corocznego raportu z wykonania Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – przeciwdziałanie narkomanii.
V. Zadania z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych:
1. Przyznawanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych.
VI. Zadania z zakresu ustawy prawo energetyczne:
1. Przyznawanie i wypłacanie dodatków energetycznych.
VII. Zadania z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, w szczególności:
1. Promowanie zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
2. Zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, zintegrowanej i dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form pomocy niezbędnych do życia w środowisku społecznym, rodzinnym i zawodowym.
VIII. Zadania z zakresu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:
- Wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej należących do właściwości gminy.
IX. Zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych:
1. Przyznawanie i wypłacanie:
a) zasiłków rodzinnych oraz dodatków do zasiłków rodzinnych z tytułu:
– urodzenia dziecka;
– opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego;
– samotnego wychowywania dziecka;
– wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej;
– kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego;
– rozpoczęcia roku szkolnego;
– podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania;
b) jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka;
c) świadczeń opiekuńczych:
- zasiłków pielęgnacyjnych;
- specjalnych zasiłków opiekuńczych;
- świadczeń pielęgnacyjnych.
2. Opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby, o których mowa w art. 16a ust. 1 i art. 17 ust.1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, niepodlegające obowiązkowi w/w ubezpieczeń z innego tytułu.
X. Zadania z zakresu ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów:
1. Przyznawanie i wypłacanie zasiłków dla opiekunów.
2. Opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, niepodlegające obowiązkowi w/w ubezpieczeń z innego tytułu.
XI. Zadania z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:
- Przyznawanie i wypłacanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
- Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenie postępowań i wydawanie w tych sprawach decyzji.
- Przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji gospodarczej o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
XII. Zadania z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci:
1.Przyznawanie i wypłacanie świadczenia wychowawczego.
XIII. Zadania z zakresu ustawy o Karcie Dużej Rodziny
1.Przyznawanie członkom rodziny wielodzietnej Karty Dużej Rodziny
XIV. Zadania z zakresu ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”:
1.Przyznawanie i wypłacanie jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się żywego dziecka, posiadającego zaświadczenie, o którym mowa w art.4 ust.3 ustawy
2.Koordynowanie poradnictwa, o którym mowa w art.8 ust.1 przez asystenta rodziny.
Koordynacja ta ma polegać na opracowywaniu katalogu
wsparcia możliwego do uzyskania oraz występowaniu przez asystenta rodziny do
odpowiednich podmiotów, w celu umożliwienia skorzystania ze wsparcia.
XV. Zadania z zakresu ustawy o systemie oświaty:
1.Realizacja świadczeń w formie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów, tj.
przyznawania i wypłacanie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych.
Rozdział
Struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
§ 7
- Strukturę organizacyjną „Ośrodka” oraz wyodrębnionych w jego ramach jednostek organizacji wewnętrznej:
- Placówki Wsparcia Dziennego, zwanej dalej „Placówką”,
- Ośrodka wsparcia – jednostki organizacyjnej pomocy społecznej dziennego pobytu – zwanego dalej „Klubem Samopomocy”
określa Regulamin Organizacyjny „Ośrodka” oraz Regulaminy wyodrębnionych w jego ramach jednostek organizacji wewnętrznej, wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Dyrektor kieruje działalnością „Ośrodka”, reprezentuje go na zewnątrz i jest za jego działalność odpowiedzialny. W przypadku nieobecności Dyrektora jego obowiązki wykonuje upoważniony pracownik.
- Zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora oraz wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do niego należy do Burmistrza.
- Dyrektor jest przełożonym służbowym w stosunku do pracowników „Ośrodka”, oraz wyodrębnionych w jego ramach jednostek organizacji wewnętrznej: i wykonuje w stosunku do nich wszelkie czynności służbowe wynikające ze stosunku pracy.
- Burmistrz udziela Dyrektorowi „Ośrodka” upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.
- Upoważnienie, o którym mowa wyżej może być także udzielone innej osobie na wniosek Dyrektora „Ośrodka”.
- Dyrektor „Ośrodka” wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej zgodnie z przekazanymi upoważnieniami.
- Dyrektor wydaje zarządzenia w sprawach dotyczących funkcjonowania Ośrodka oraz wyodrębnionych w jego ramach jednostek organizacji wewnętrznej.
- Dyrektor „Ośrodka” składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności „Ośrodka” oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej. Rada Miejska biorąc pod uwagę potrzeby opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej.
- „Ośrodek” współdziała i prowadzi obsługę biurową Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych oraz dotkniętych przemocą, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
§ 8
Zasady wynagradzania i kwalifikacje pracowników „Ośrodka” oraz wyodrębnionych w jego ramach jednostek organizacji wewnętrznej określają odrębne przepisy.
Rozdział IV
Zasady gospodarki finansowej
§ 9
- Podstawą gospodarki finansowej „Ośrodka” jest plan finansowy sporządzony przez Dyrektora z uwzględnieniem zasad obowiązujących dla jednostek budżetowych określonych w odrębnych przepisach.
- „Ośrodek” zarządza samodzielnie przydzieloną częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadą efektywności, celowości i rzetelności ich wykorzystania.
- „Ośrodek” prowadzi rachunkowość według zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Centrum Ekonomiczno – Administracyjne w Wojniczu zapewnia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Wojniczu obsługę w zakresie rachunkowości, gospodarki finansowej, spraw kadrowych oraz innych zadań określonych w Statucie Centrum Ekonomioczno-Administracyjnego w Wojniczu.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 10
- Statut „Ośrodka” nadawany jest uchwałą Rady Miejskiej w Wojniczu.
- Zmiany w statucie „Ośrodka” mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.