Sprawienie pogrzebu w Gminie Wojnicz reguluje Uchwała Rady Gminy Wojnicz Nr XXIV/226/2015 z dnia 7 marca 2005 r.
Podstawa prawna
Art. 17 ust. 1 pkt.15, Art. 44, Art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020r., poz.1876).
Sprawienie pogrzebu w Gminie Wojnicz reguluje Uchwała Rady Gminy Wojnicz Nr XXIV/226/2015 z dnia 7 marca 2005 r.
Sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez Gminę- zgodnie z przyjętym zwyczajem i wyznaniem zmarłego. Gmina Wojnicz organizuje pogrzeb osobom:
- bezdomnym,
- zmarłym na terenie Gminy bez ustalonej tożsamości,
- mieszkańcom Gminy Wojnicz, którzy nie posiadają osób bliskich lub zdolnych do zorganizowania pogrzebu,
- ubogim nie posiadającym ubezpieczenia społecznego.
Sprawienie pogrzebu winno obejmować niezbędne wydatki, do których zalicza się:
- przygotowanie ciała do pochówku,
- zakup trumny po minimalnych kosztach,
- korzystanie z chłodni i kaplicy,
- przewiezienie zwłok do miejsca pochówku,
- koszt wykopania, pochowania i zasypania grobu,
- nne niezbędne koszty związane z pochówkiem m.in. zakup krzyża, tabliczki i wiązanki.
Wydatki ponoszone przez Gminę nie mogą przekroczyć aktualnie obowiązującej kwoty zasiłku pogrzebowego ogłoszonego przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „ Monitor Polski” w terminie do 14 dnia roboczego drugiego miesiąca każdego kwartału kalendarzowego.
Wydatki pokrywane są na podstawie przedłożonych rachunków. Wydatki podlegają zwrotowi z zasiłku pogrzebowego, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy wydatki podlegają zwrotowi z masy spadkowej. Żądanie zwrotu w całości lub w części wydatków za sprawienie pogrzebu wymaga przeprowadzenia wywiadu środowiskowego u rodziny zobowiązanej do alimentacji w celu ustalenia wysokości wydatków podlegających zwrotowi.